אתר זה משתמש בקובצי Cookies כדי להבטיח שתקבל את החוויה הטובה ביותר באתר שלנו. קראו את מדיניות הפרטיות ותנאי השימוש.

ניגודיות גבוהה
רישום מקוון למידע נוסף

על מה אבדה הארץ  /  הרב בני קלמנזון

אגדות החורבן שבמסכת גיטין מתארות את תהליכי העומק שהובילו לחורבנה של ירושלים. בסיפורים אלו מתגלה הצד הרוחני של העובדות ההיסטוריות באירועים האיומים שהתרחשו לפני כמעט אלפיים שנה.

 

הספר עוסק בתשע אגדות ובוחן אותן בתהליכי עומק, תוך דיוק בסמנטיקה של הלשון ופתיחת החשיבה לסיטואציה של כל אגדה ואגדה. בתוך כך נבנית ונחצבת בתודעת הקורא ההבנה מה היה עומק העיוות ועד להיכן יכולה להידרדר חברה האטומה לסבלו של הזולת.

 

העולה מכל האגדות הוא כי בית המקדש השני נחרב לא כעונש אלא משום שהוא איבד את הרלוונטיות שלו ואת המסר שלשמו הוקם.

האגדה האחרונה עוסקת בהזדמנות לישועה שהוחמצה (ע' 141-138). החמצה שנבעה מחוסר סבלנות ומקוצר רוח מלמדת אותנו כי אי אפשר להחיש את תהליך הגאולה הארוך באמצעים חיצוניים. יש צורך בהבשלת המהות הרוחנית תוך בניית תשתית מוסרית איתנה. דווקא משום שהנחמה תהיה בכפליים יש צורך כי נכין את עצמנו ואת דורנו להיות זכאים וראויים לתיקון הנצחי.

 

ישועות ונחמות

ובבניין ירושלים ננוחם

ציטוט השבוע:
"ספרים הם כמו מראות: רואים בהם רק מה שיש בפנים". (קרלוס רואיס סאפון)


"ספרים הם כמו מראות: רואים בהם רק מה שיש בפנים". (קרלוס רואיס סאפון)

בעמדך מול מראה משתקף כנגדה רק מה שאתה מציב מולה. אין משמעות למראה אלא רק למה שנראה כאן ועכשיו. היא לא מזהה תהליכי שינוי, אינה מודדת מהירויות ואינה מגיבה למחשבות. ספר על כל מעלותיו עדיין יש בו מבט מצומצם על המציאות. הקורא נגרר אחר סיפור מבלי שיראה את התמונה הכוללת ומבלי להתבונן כיצד הוא עצמו היה מגיב לסיטואציה זו או אחרת המתרחשת בסיפור.

ידע הקורא כי עם פתיחת העמוד הראשון הוא מועד להנאה פסיבית ומובל בעל כורחו אחר כוונותיו של הסופר. בפעם הבאה שהנך קורא ספר ומעמיק בקריאתו, יחד מספר דקות לעצירה והתבוננות מנקודת המבט האישית שלך, ובכך הנך נעשה שותף סמוי אך פעיל לעלילה ולמחברה.